Varietyisthespiceoflife!

Juli 12

-

By Marijn Vollebregt

Delen op

We gaan het inderdaad over gevarieerd eten hebben. En ja dit ga je mega interessant vinden. Geef me 2 minuten de tijd om je dichter bij je geniale microbioom te brengen :)

Waarom gevarieerd eten? In elk ingrediënt zit verschillende voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen. Hoe gevarieerder je eet, hoe groter de kans dat je alle voedingsstoffen binnen krijgt die je nodig hebt. Logisch en dit wist je natuurlijk al.

Nu wordt het echt leuk. In ons lichaam en op onze huid leven ontzettend veel bacteriën. Ongeveer tien bacteriecellen op elke menselijke cel. Alle bacteriën op en in ons lichaam heet ook wel microbioom en de meeste hiervan (ongeveer 90%) zitten in je dikke darm (de darmflora).
Deze bacteriën zijn super nuttig. En elke soort (er zijn 1200 verschillende) gaat lekker op een ander type eten. Zo is er een bacteriën stam dat salto’s maakt wanneer je rabarber eet en een ander dat spontaan begint te zingen bij het proeven van pompoenpitten.

Tips (do try this at home)

  1. Begin vandaag met elke maaltijd als een kans te zien om zoveel mogelijk nieuwe dingen te eten. Maak van gevarieerd eten een spel en zet elke week een target. Mijn persoonlijke record is 45 verschillende groente, peulvrucht, fruit, noten en zaden.

  2. Visualiseer hoe verschillende ingrediënten op je bord verschillende bacteriën voeden.

  3. Vermijdt bewerkt eten zoveel mogelijk. 'The Big Three: Soy, Wheat, and Corn' zit in bijna al het bewerkte eten en hier krijg je al méér dan genoeg van binnen.

  4. Eet zoveel mogelijk seizoensgroente en fruit (ook de vergeten soorten) dit is een stok achter de deur om kwalitatief gevarieerd te eten.

  5. Werk kookboeken van a tot z af. Dus geef ook die nieuwe gerechten een kans waarvan je de smaak nog niet helemaal kan peilen. Zo ontwikkel je ook meteen een breder smaakpalet.

    Veel plezier! XO

Gerelateerde artikelen