Snelengezondetenineenhandomdraai

Januari 10

-

By Dana Smits

Delen op

Koken is nog nooit zo populair geweest en tegelijkertijd doen we het steeds minder. Als je een beetje op mij lijkt heb je het doordeweeks vaak té druk, niet genoeg headspace en er is gewoon zoveel aanbod van heerlijk snel eten wat aan je deur bezorgd wordt. I can't blame you.

Gelukkig is er een hele beweging van 30 minute chefs opgestaan. Die je helpen om in een handomdraai makkelijk, snel en gezond eten, wat ook f*cking lekker is, op tafel te zetten.

Mijn favoriete recept voor snel en gezond eten

Voor snel en gezond eten is de gevulde curry aubergine van Jamie Oliver mijn favo recept.

Deze in kokos, tamari en pindasaus gegaarde aubergines zijn belachelijk lekker. Echt comfort food to the max. Of zoals Jamie het zegt: “This totally tasty traybake is jam-packed with flavour."

Ingrediënten

  1. 1 ui

  2. 4 teentjes knoflook

  3. stukje gember van 4 cm

  4. ½ bosje verse koriander, (15g)

  5. 2 verse rode pepers

  6. 1 theelepel elk komijnzaad, mosterdzaad, gemalen kurkuma, garam masala, fenegriekzaden

  7. 1 grote handvol verse kerrieblaadjes

  8. arachideolie

  9. 2 flinke eetlepels knapperige pindakaas

  10. 1 eetlepel mangochutney

  11. 2 afgestreken eetlepels tamarindepasta

  12. 12 vinger aubergines, (800g totaal)

  13. 1 x 400 g blik light kokosmelk

Methode

  1. Verwarm je oven op 190ºC

  2. Pel de gember, ui en knoflook en doe deze samen met de koriander stengels en pepertjes in een keukenmachine. Maal tot een fijne pasta.

  3. Doe alle kruiden (incl kerrieblaadjes) in een kleine braadslede en plaats deze op een laag vuur. Voeg 2 eetlepels olie toe en bak 1 minuut totdat ze fantastisch ruiken. Vergeet niet om te roeren.

  4. Voeg daarna de pasta toe (begin gewoon te kwijlen tijdens het type) en bak 5 minuten tot ze zacht zijn.

  5. Roer vervolgens de pindakaas, tamarindepasta en mangochutney erdoor.

  6. Breng op smaak met een flinke snuf zeezout en zwarte peper.

  7. Leg de gehalveerde aubergines (intact dus incl de steel) in de braadslee. Bedek ze royaal met de paste.

  8. Voeg de kokosmelk toe, Gooi de grof gehakte tomaten erover en giet er een blik kokosmelk overeen. Maal er flink wat zout en peper overeen.

  9. De laatste stap. Dek de braadslee met aluminiumfolie en bak 30-40 minuten, totdat de curry mooi is ingedikt. verwijder de folie halverwege.

  10. Gooi als finishing touch wat koriander blaadjes over de maaltijd.

  11. Heerlijk om te combineren met luchtige basmati rijst, naanbrood of poppadoms, yoghurt en natuurlijk wat verse chili.

Gerelateerde artikelen