Opkomstvegansubscriptionbox

Augustus 11

-

By Maarten Gomes

Delen op

Waarom de vegan subscription box snel terrein wint op de voedingsmarkt met als belangrijkste oorzaak de opkomst van de gemaksgeneratie.

De vegan subscription box wint snel terrein op de voedingsmarkt en er zijn steeds meer alternatieven. Maar waarom zijn deze vegan subscriptions nu opeens zo populair? En waar gaat dit naartoe met al deze nieuwe opties?
De antwoorden vind je in de achterliggende trends en een verschuivende consumentenmarkt. Waarin de gemaks generatie nu duidelijk zijn stempel drukt.

Het begon met de opkomst van de maaltijdbox abonnementen voor de drukke tweeverdieners uit generatie X.

Hierbij werd door ondernemers slim ingespeeld op de behoeftes van generatie X. Bestaande uit vele gezinnen met tweeverdieners met volle agenda’s rond hun werk, kinderen, sport en sociale verplichten. Geld werd minder belangrijk, want met te weinig uren in een dag hebben zij dat wel over voor meer gemak. Door maaltijdbox abonnementen af te sluiten hielden zij meer tijd over voor andere zaken.

Grote spelers als Hello Fresh en Marley Spoon hebben deze markt in hoog tempo weten te ontwikkelen. In dit type boxen worden hele gerechten samengesteld en krijg je per dag een pakketje met afgemeten hoeveelheden en een recept.

Snel werd de ‘gewone maaltijdbox’ ook aangeboden als vegetarische of vegan subscription box

Met de intrede van de gehele millennial generatie Y op de consumentenmarkt is de vraag namelijk weer veranderd. Dat heeft onder andere geresulteerd in de opkomt van de vegan subscription service. Generatie Y staat bekend als een bewuste generatie die hechten aan gezond en duurzaam eten. De maaltijdboxen die al eerder hun intrede hadden gedaan worden dan nu ook ruim aangeboden als abonnement box vegan of vegetarisch. Ook ontstaan er varianten als volledig biologisch of lokaal, zoals bijvoorbeeld De Krat en de Buurtboer.

Omdat generatie Y comfortabel is met online bestellen weten zij de verschillende aanbieders van online vegan subscription meals makkelijk te vinden en ontstaat er een wildgroei aan nieuwe producten.

Nu zet de gemaks generatie Z de voedselmarkt opnieuw op zijn kop met meer vraag naar vegan subscription meals.

Met de intrede van de gemaks generatie Z op de consumentenmarkt zal de vegan food subscription zich nog verder evolueren. Generatie Z heeft namelijk zeker plezier in koken, het zijn echte foodies, en zij zien naar de supermarkt gaan als een uitje, maar alleen als ze daar zin en tijd voor hebben. Het merendeel van de tijd is dat niet zo en kiezen zij vol voor gemak, waarbij zij zelf zo min mogelijk hoeven te doen. Dit gaat nog verder dan de bestaande vegan subscription box die al aangeboden wordt. Liever geniet deze generatie van vegan subscription meals waarbij zij niet meer zelf hoeven te koken.

* Generatie X (±1960-1980)
**Generatie Y (±1980 - 1995)
**Generatie Z (±1995 -2010)

Gerelateerde artikelen